Week 9 & 10 - Reisverslag uit Ketambe, Indonesië van Madeleine Hardus - WaarBenJij.nu Week 9 & 10 - Reisverslag uit Ketambe, Indonesië van Madeleine Hardus - WaarBenJij.nu

Week 9 & 10

Door: madeleine

Blijf op de hoogte en volg Madeleine

11 Augustus 2010 | Indonesië, Ketambe

Een deel van Adriano’s phd project is het uitvoeren van een experiment waarbij verschillende modellen worden getoond aan de orang-oetans. De belangrijkste modellen zijn de tijger en de python, daarnaast zijn er wat controle modellen. Voor alle modellen behalve de python gaat er een persoon met een laken door het bos kruipen (zie foto) en wordt de reactie van de orang-oetan genoteerd en opgenomen met een audiorecorder. Dezelfde experimenten hebben we ook uitgevoerd in een site in Kalimantan (waar geen tijgers voorkomen) en deze resultaten zullen met elkaar worden vergeleken. Een ander doel is om te kijken of ze verschillende soorten geluiden geven als ze de roofdieren zien. De laatste weken heb ik Adriano geholpen met een aantal van de experimenten en vanaf nu zullen we het stokje doorgeven aan twee nieuwe studenten die vanuit Utrecht zijn aangekomen. We gaan ze de laatste weken trainen in deze experimenten en in het noteren van dieet en call data.

Afgelopen zaterdag was er in de ochtend een ceremonie om de geesten van het regenwoud tevreden te houden. Deze ceremonie wordt een keer per jaar gehouden. We zaten allemaal in een kring en het begint met gebeden gesproken door een wijs persoon (magic man) en daarna is een soort van meditatie door iedereen. Aan het eind nog steeds zittend in een kring konden we eten van heerlijk eten en van de kip en haan die we in kamp hadden en die ze net voor de ceremonie geslacht hadden. Na het eten werden er twee nieuwe kippen in het regenwoud vrijgelaten, die hier een jaar kunnen leven tot de volgende ceremonie.

Vandaag is de eerste dag van de Ramadhan. De laatste twee dagen was er bijna niemand in kamp, iedereen had vrije dagen, maar morgen beginnen ze weer te werken. Veel mensen zijn hier vrij strict wat betekent dat ze niet eten en niet drinken (zelfs geen water!) vanaf 5u in de ochtend tot ongeveer 7u ’s avonds. Maar ze blijven wel werken, wat soms 13 uur in het regenwoud inhoudt zonder iets te eten en drinken. Je kan je voorstellen dat dit behoorlijk zwaar is.

Ik heb een boek gevonden van een student die hier onderzoek heeft gedaan aan de populatie stekelvarkens. Ik heb alle nesten op een kaart van het onderzoeksgebied getekend en binnenkort gaan we op zoek naar ze. Hopelijk vinden we er een aantal!

• 11 Augustus 2010 - 12:08

Marc:

Lieve familie.(!!!) Wat een mooi verhaal en wat een mooi ritueel. fijn dat jullie het een en ander kunnen overdragen aan de nieuwe studenten. Wat een prachtig werk leveren jullie toch. Ik volg de website en natuurlijk zie ik met regelmaat programma's over de oerang oetang. Maar jullie maken het allemaal in het echt mee. Absoluut een voorrecht !! Geniet van het leven en tot mails !!
    Liefs van ons.

• 11 Augustus 2010 - 18:12

Mams:

Lieve Schat,
    Wat zal ik jouw reisverslagen missen,heerlijk weer om te lezen en prachtige foto's! Ondanks de intensiviteit van dit werk is het zeker, zoals Marc al zei, een bijzonder voorrecht om dit werk te mogen doen zeker met zo'n passie!.Het lijkt mij zo bijzonder zo'n gehele dag volgen in de jungle!Geweldig! Hier ook alles goed! Luna was vandaag stralend, echt jarig!! Tot gauw lieverd, dikke kus van Mams.

Verslag uit: Indonesië, Ketambe

Week 8 & 9

23 Juli 2010

Week 7 & 8
Madeleine

Ik ben een gedragsbiologe en bezig met een promotieonderzoek aan de UU. Voor dit onderzoek kijk ik naar het voedselgedrag van de orang-oetan en de invloed van houtkap hierop. Vanaf mei ga ik weer naar Indonesie om de wilde orang-oetans te observeren in het regenwoud van Ketambe, Aceh, Indonesie. Mede door de steun van het Wereld Natuur Fonds kan ik weer terug en mijn onderzoek voortzetten!

Actief sinds 15 April 2010