Week 8 & 9 - Reisverslag uit Ketambe, Indonesië van Madeleine Hardus - WaarBenJij.nu Week 8 & 9 - Reisverslag uit Ketambe, Indonesië van Madeleine Hardus - WaarBenJij.nu

Week 8 & 9

Door: madeleine

Blijf op de hoogte en volg Madeleine

30 Juli 2010 | Indonesië, Ketambe

De afgelopen 10 dagen heb ik me bezig gehouden met het maken van plots en het inventariseren hoe de structuur van het bos eruit ziet, dus hoeveel bomen er zijn boven een bepaalde omvang, hoe hoog ze zijn, de soort, of en wat de orang-oetans ervan eten etc. De plots zijn gemaakt in het primair bos en in het stuk bos dat selectief gekapt is. Deze informatie is nodig om te kijken hoe anders de bosstructuur is geworden na het selectief kappen. Voor het maken van de plots heb ik natuurlijk de beste mensen nodig die praktisch alle bomen kunnen identificeren. Ik kan zelf wel wat identificeren, maar dat is voornamelijk gebaseerd op het zien van het fruit. De echt experts kijken eerst naar de bladeren, dan de stam, dan de bloemen en als laatste het fruit als deze er zijn. Samen met Adriano en met Matplin en Usman (de fenologie experts) hebben we de plots gemaakt. En stel je voor dat je in het bos loopt en in plaats van het zien van allerlei bomen en lianas je weet wat voor soort het is! Het gaat zelfs zo ver dat ze bijna alle soorten kunnen identiferen van stammen van bomen die op het strand liggen en die al jaren in het water hebben gelegen en gedroogd zijn door de zon. Ik moet zeggen dat het echt geweldig is om met deze mensen de jungle in te gaan, sowieso naar het luisteren van hun verhalen over de ontmoeting met verschillende dieren. Maar als je ze hoort vertellen over het kappen van hun bos waarbij ze de orang-oetans hoorde ‘huilen’ als er weer een boom werd omgezaagd en je tranen over hun gezicht ziet lopen dan krijg je een behoorlijk brok in je keel en denk je oh ja het zijn de westerse bedrijven die het hout kopen en de westerse mensen die geen idee hebben waar hun hardhouten tafel, stoelen, raamkozijnen etc. vandaan komen. Hoe onwetend allemaal.

Wist je dat ook een spin de weg naar huis kan vinden?? Daar zijn we dus vandaag achter gekomen. Gisteren hebben we een gigantisch spin (de groen, rode op de foto) gevangen. Zoals gewoonlijk weer in de kamer van Adam die al eerder een schorpioen en slang in zijn kamer heeft gehad. De spin heeft zo lange poten en is zo groot dat je haar hoort trippelen op de muur. Adriano en ik hebben dus de spin in een emmer gevangen en daarna vrijgelaten 30m verder met twee houten huisjes ertussen waar ook studenten/assistenten slapen. En wat zien we vanochtend in de badkamer? Dezelfde spin! Het kan geen andere spin zijn! Ongelooflijk dat de spin hetzelfde huis weer weet te vinden..

• 31 Juli 2010 - 07:53

Sabrina:

Hoi Madeleine,

Het klinkt echt indrukwekkend dat ze alle bomen kunnen identificeren. En wat een mooie foto's!

groetjes
    Sabrina

• 31 Juli 2010 - 08:42

Pris, Rene En Faye!!:

Lieve len!,

wat een indrukwekkend verhaal weer, wat super om Adriano en jou weer even te zien, al is het op de foto! Zullen we straks of morgen weer even bellen? k hoop dat het lukt! Kan k alle verhalen weer even live horen! Hoe gaat het met de voorbereidingen van Japan? Nog druk bezig of is het klaar? Nu aftellen zeker..geniet nog maar wel even van al het prachtigs in het bos, de meest bijzondere dieren,want wij doen het hier in huis met een verdwaalde oorwurm, een handvol vliegen en natuurlijk onze katjes en vleddertje..:-)

• 31 Juli 2010 - 10:07

Hallo lieverd,

Heerlijk oom je zonet gesproken te hebben! Wat moet dat toch 'n vreselijk gezicht zijn als je zo'n orang-oetan ziet huilen omdat ze weer zonodig bomen moeten omkappen voor de westerse wereld!Er is al veel aandacht voor, maar ik denk dat de mensen nog veel meer BEWUST gemaakt moeten worden waar zij mee bezig zijn! Jullie doen echt geweldig werk en wij willen graag met jullie meestrijden tegen de boskap! Nu even over die griezelige spin, is ie gevaarlijk? En wat ongelooflijk he dat zij de weg naar huis weer weten te vinden,zou je toch niet bedenken.Wat interessant zeg om met de fenologie experts het bos in te gaan, wat 'n ervaring weer zoveel over bomen te weten te komen! Dank weer voor je geweldige reisverslag, kan mij alweer verheugen op de volgende!
    Dikke kus en liefs voor jullie beiden!
    Mamsie

• 31 Juli 2010 - 10:09

Mams:

Nog even vergeten te schrijven..Wat 'n schattig baby-aapje!!
    Dag lieverd

• 31 Juli 2010 - 10:11

Mams:

Enne.....dat Paps en ik SUPER trots op jou zijn!!!

• 31 Juli 2010 - 10:26

Paps:

lieve madeleine, na je vanochtend gesproken te hebben heb ik je reisverslag gelezen, in een woord geweldig!wat een ervaring.Nog een maand en dan op naar Japan. de laatste weken in Indonesie geniet er nog van en tot bellens