Week 5/6 - Reisverslag uit Ketambe, Indonesië van Madeleine Hardus - WaarBenJij.nu Week 5/6 - Reisverslag uit Ketambe, Indonesië van Madeleine Hardus - WaarBenJij.nu

Week 5/6

Door: madeleine

Blijf op de hoogte en volg Madeleine

08 Juli 2010 | Indonesië, Ketambe

De kamp manager van SOCP is helaas vertrokken en dat betekent dat wij (Adriano, Ike (Indonesische studente van Jakarta) en ik) de 5 assistenten moeten monitoren. Dit is een behoorlijk moeilijke taak omdat sommige assistenten al 4/5 jaar hier werken en de anderen 2 jaar. Ze hebben al hun eigen gewoontes en om ze te corrigeren terwijl we 12 uur per dag met elkaar in het bos doorbrengen is lastig. Vooral omdat het in de Indonesische cultuur niet de gewoonte is om elkaar te corrigeren en als je dat doet ze erg snel kwaad worden, en niks meer tegen je zeggen of gewoon weglopen. Maar ja toch moeten we ze corrigeren omdat bellen tijdens het volgen van de orang-oetan niet de bedoeling is en naar muziek luisteren ook niet. Omdat er nu telefoonverbinding is zijn er dus een aantal moeilijkheden bijgekomen. Maar dat niet alleen, wat ik in mijn vorige mail schreef over een assistent die ziek was geworden: tot aan vandaag is hij niet komen opdagen en heeft hij niks meer van zich laten horen, terwijl hij wel gespot is in de stad, wat te doen met deze issues….

Het is een gekkenhuis geweest met de orang-oetans! Veel orang-oetans, veel jonge mannetjes die we nog nooit gezien hebben en zelfs een moeder en kind die we nog nooit hebben gezien!! Gisteren zijn Adriano en ik de jungle in geweest om foto’s te maken. Het was echt een topdag om dieren te zien, we hebben 9 orang-oetans gezien (!), een siamang, en het hoogtepunt was een porcupine!! Het was in een gebied redelijk ver van kamp en waar weinig tot geen mensen meer komen. Het was echt geweldig om de twee porcupines uit hun ‘hol’ te zien komen en behoorlijk snel te zien wegrennen. Op een van de foto’s kan je een porcupine gedeeltelijk zien, als je goed kijkt ;-).

Nederland speelt de finale!! We kunnen het alleen zien als we naar een ander dorpje gaan, opblijven tot 2u ‘s nachts en hopen dat er electriciteit is. Wie weet, maar ik denk eigenlijk dat ik dan slaap..

@Karin: bloedzuigers zijn eigenlijk minder erg dan muggen, ze dragen geen ziektes over. Je trekt ze gewoon van je af en schiet ze weg, het zijn geen gigantische Australische bloedzuigers waarbij je een sigarettenaansteker moet gebruiken om ze van je af te trekken. Het zijn kleine bloedzuigers, alleen de bladbloedzuigers zijn zeer pijnlijk, de gewone bruine vallen mee.

@Freek & Sabrina: geweldige plannen voor fondsenwerving, thanks!

@ all: er komt geen nieuwe studente: het is te veel werk om het te regelen en het duurt te lang voordat hij of zij hier kan zijn. Er komt ook geen Indonesische assistent, die moet betaald worden en opgeleid worden, duurt ook te lang. Just have to deal with it.

• 09 Juli 2010 - 09:31

Mams:

Hallo lieverd,
    Eerst even over de foto's, geweldig zijn ze weer, de porcupines (haha stekelvarkens kunnen wij helaas niet zo goed zien! Hoe hebben jullie die schorpioen uit jullie huis verjaagd? Wat gaaf dat jullie zoveel orang-oetans zien How come? Het zit jullie niet mee wat betreft die assistentes en studenten, wel erg vervelend voor jullie, je kunt niet 3 dingen tegelijk doen, zorg wel dat jullie genoeg rust krijgen(sorry...maar daar ben ik Moeder voor)
    Was weer geweldig om dit alles te lezen en zo op de hoogte te blijven! Dikke kus en liefs van ons Paps en Mams Love you

• 09 Juli 2010 - 17:11

Pris, Rene En Faye!!:

Ha sissy!

supermooie foto's...k kan er niet genoeg van krijgen....
    gaaf dat jullie zo veel ou gezien hebben...cool dat er ook weer nieuwe gespot zijn!

dikke X en succes met de dataverzameling!

• 13 Juli 2010 - 07:49

Marja:

Hi Madeleine, leuk om je verhalen te lezen hoor! En wat een mooie foto's.
    Klinkt best heavy in het oerwoud.. knap hoor.
    Veel succes! liefs Marja